19. december 2024 15:41
Her kommer nyhedsbrevet med de seneste to måneders udviklingsopgaver. Tak til alle jer, der indrapporterer idéer, uhensigtsmæssigheder, fejl og bare overvejelser. Det hjælper løsningen fremad i små og store spring.
Vi har i de seneste to måneder haft travlt med udvikling af det nye Dashboard og funktionen til duplikering af grupper. Derudover har vi også påbegyndt arbejdet med at udvikle en filmappe per site, hvor I kan uploade filer, som derefter kan bruges som input til scripts. Vi regner med at færdiggøre filmappen i løbet af januar.
I har måske bemærket, at startsiden ser helt anderledes ud med introduktionen af det nye Dashboard, som beskrives umiddelbart herefter. Bare rolig, den gamle Status-side er ikke forsvundet, men har i stedet fået et nyt hjem, under menupunktet “Computere”.
Endelig har vi nyheder om nye og opdaterede scripts, men først vil vi lige skrive en kort forklaring af USB-overvågning på OS2borgerPC, da vi har modtaget flere spørgsmål relateret til emnet inden for den seneste tid.
Den mest strikse USB-overvågning opnås ved at gøre brug af scriptet “Sikkerhed - Bloker for login ved USB-event”. Dette script logger borger ud og låser borger-brugeren, så borger ikke kan logge ind, så snart der indsættes eller fjernes en vilkårlig USB-enhed (inklusive mus eller keyboard).
Scriptet kan dog ikke være aktivt, mens computeren er slukket, så derfor bør det anvendes sammen med scriptet “Sikkerhed - Bloker for login ved hård nedlukning”, der låser borger-brugeren, så borger ikke kan logge ind, hvis computeren slukkes på knappen eller får taget strømmen. Da borger som udgangspunkt ikke har rettigheder til at slukke OS2borgerPC via menuen, forhindrer dette, at en potentiel angriber f.eks. slukker computeren og derefter indsætter en keylogger, uden at borger-brugeren bliver låst.
Når borger-brugeren er låst, vil forsøg på at logge ind blive mødt med en besked om “Your account has expired; please contact…”
Borger-brugeren kan låses op igen ved enten at køre scriptet “Sikkerhed - Sæt Borger som aktiv efter blokeret login (lås op)” eller ved at bruge den genvej på superusers skrivebord, som tilføjes af scriptet “Sikkerhed: Genvej til at låse Borger-konto op fra superusers skrivebord”.
Hvis man gør brug af “Sikkerhed - Bloker for login ved USB-event” og/eller “Sikkerhed - Bloker for login ved hård nedlukning” (de to scripts bør som sagt anvendes sammen), bør man også oprette en sikkerhedsregel med sikkerhedsscriptet “Detekter låst Borgerkonto”. En sådan sikkerhedsregel vil generere en hændelse, når borger-brugeren på en overvåget computer bliver låst.
Som for alle sikkerhedsregler er det også muligt at få admin-systemet til automatisk at sende mails til en til flere personer, når sikkerhedsreglen genererer en hændelse. Ved at kombinere sikkerhedsreglen med de to førnævnte scripts kan man altså sørge for, at relevante administratorer/personale vil modtage en mail, hvis borger-brugeren på en computer låses, fordi der er blevet indsat eller fjernet en USB-enhed.
Hvis borger-brugeren på en computer låses af ukendte årsager, bør man i princippet kontrollere, om der er blevet indsat en keylogger, inden borger-brugeren låses op igen.
Denne strikse sikkerhed kan kun anvendes på OS2borgerPC og ikke på OS2borgerPC Kiosk. Vi anbefaler at benytte striks sikkerhed på computere, som ikke er under opsyn, eller som er tilgængelige ved selvbetjening uden overvågning.
Et mindre strikst alternativ til de nævnte scripts er at bruge en sikkerhedsregel med sikkerhedsscriptet “Detekter nytilsluttet keyboard”. En sådan sikkerhedsregel vil kun generere en hændelse, hvis der indsættes et keyboard i computeren, og indsættelse af et keyboard vil ikke medføre, at borger-brugeren låses (medmindre man samtidig benytter “Sikkerhed - Bloker for login ved USB-event”).
Denne mindre strikse sikkerhed kan anvendes på både OS2borgerPC og OS2borgerPC Kiosk men er mere relevant for OS2borgerPC. Det anbefales på computere, som er placeret nær personalet og ikke kan benyttes uden opsyn, hvor det er meningen, at borgere skal kunne indsætte deres egne USB-enheder.
De nævnte muligheder beskrives også i vores guide til oprettelse af sikkerhedsovervågning, og vores anbefalinger er også beskrevet i vores dokument om ofte stillede revisionsrelaterede spørgsmål.
Hvis I har spørgsmål, kan I altid skrive til os.
Herefter beskrives nyhederne.
Delvist finansieret af Syddjurs, Ringsted og Lyngby-Taarbæk - og tusind tak til jer - har vi udviklet det tidligere omtalte dashboard og tilføjet det til adminportalen. Dashboardet erstatter status-siden som den første side på adminportalen, mens status-siden er blevet flyttet ind under menupunktet “Computere”.


Dashboardet viser en oversigt over de fem seneste tilfælde af ikke-håndterede hændelser, fejlede jobs, nyhedsopslag på adminportalen, computere som ikke er tjekket ind i 15 minutter, nye globale scripts og aktive computere, som ikke har kørt alle opdateringer i mere end 30 dage.
Med hensyn til det sidste punkt om computere, som ikke har kørt alle opdateringer i mere end 30 dage, så vil der indledningsvis kun blive vist information om computere, der tidligere har kørt “System - Opdater alt nu”. Computere, der har alle automatiske opdateringer slået til, vil kunne fremgå af listen, når de er blevet opdateret til den nye version af OS2borgerpc-klienten, som vi planlægger at frigive i starten af januar. Det forventes dog ikke, at computere, der har alle automatiske opdateringer slået til, vil optræde på listen.
Finansieret af Hjørring og Stevns har vi udviklet en ny funktion til at duplikere grupper på adminportalen.

Den nye funktion opretter en ny gruppe med navnet “Kopi af
Gruppens relaterede sikkerhedsregler, ansvarspersoner, tilknyttede computere og eventuelle konfigurationer kopieres ikke over, da tanken er, at det primært bruges til at genbruge gruppens script-opsætning på en ny lokation, hvorefter man hurtigere kan lave de enkelte justeringer, der måtte være brug for. En alternativ løsning på dette problem er, at man har en fælles gruppe med fælles indstillinger (tilknyttede scripts) på tværs af lokationer, og computerne så er medlem af en eller flere overordnede grupper samt en lokationsspecifik gruppe til de indstillinger, der måtte variere.
Nu understøtter adminportalen begge disse workflows.
Den dropdown-menu, som åbnes ved klik på ens brugernavn i øverste højre hjørne på adminportalen, har fået tilføjet et direkte link til redigering af ens egen bruger.

På bestilling fra Hjørring har vi udvidet Cicero-integrationen, så man har mulighed for at tilføje en aldersgrænse, således at det kun vil være muligt for borgere, som er ældre end den valgte aldersgrænse, at logge ind via Cicero-integrationen. Det er også muligt at angive en tidsperiode for hver af ugens dage, hvor aldersgrænsen ikke anvendes. Den valgte aldersgrænse vil kun have effekt, hvis borgerens fødselsdato er angivet i Ciceros system.
På baggrund af en dialog med Princh har vi opdateret dette script, så det bruger en anden metode til at tilføje Princh-printere. Ændringen er primært beregnet til at løse et problem med valg af farve- eller sort/hvid-print, men hvis man har oplevet andre problemer med indstillinger for Princh printere, kan man prøve at gentilføje de(n) pågældende printer(e). Det vil måske løse problemet.
I forbindelse med en forespørgsel fra Hjørring er dette script blevet opdateret, så det forsøger at sætte de valgte printer-indstillinger via flere forskellige metoder, da det blev opdaget, at den ene metode, som oprindeligt blev anvendt, ikke blev respekteret i alle tilfælde.
Dette script er blevet opdateret, så det virker med den tidligere nævnte dashboard-liste, der angiver de fem seneste tilfælde af aktive computere, som ikke har kørt alle opdateringer i mere end 30 dage.
Dette script er blevet opdateret til at have en “Aktiver”-tjekboks som første parameter, der bruges til at indikere, om scriptet skal aktiveres eller deaktiveres.
Dette script er blevet opdateret til at have en “Aktiver”-tjekboks som første parameter, der bruges til at indikere, om scriptet skal aktiveres eller deaktiveres.
I forbindelse med en forespørgsel fra Lyngby-Taarbæk har vi udviklet dette script, som indstiller Firefox til at bruge systemets print-dialog i stedet for Firefox’ egen i forbindelse med print fra Firefox. Dette kan løse visse problemer med print fra Firefox.
I forbindelse med en forespørgsel fra ITF har vi udviklet dette script, som kan bruges til at indstille en OS2borgerPC til at anvende en anden kerneversion end den nyeste. Dette kan være relevant for at løse visse hardware-relaterede problemer.
På forespørgsel fra Hørsholm har vi udviklet dette script, som kan sende apts logfiler til adminportalen. Apt er Ubuntus pakkehåndteringssystem, der bruges til installation, opdatering og afinstallation af langt de fleste programmer på OS2borgerPC. Hvis apt installerer, opdaterer eller fjerner et program, skrives det til logfilen. Logfilen roteres en gang om måneden, men computeren beholder de seneste 12 logfiler ud over den nyeste, så der vil være logs for op til et år.
På bestilling fra København har vi udviklet dette script, som kan bruges til at tilføje en popup med valgfri titel, tekst, tekst på knappen og størrelse, som vises efter hvert login som borger. Hvis scriptet anvendes på en computer, der også gør brug af en login-integration som Cicero, er det også muligt at indstille scriptet, så popup’en kun vil blive vist i forbindelse med en borgers første login inden for en given login-periode.
Vi har rettet en mindre fejl på admin-sitet, som bevirkede, at de viste datoer for oprettelse og seneste login for en bruger altid blev taget fra ens egen bruger frem for den bruger, som man betragter. De viste datoer vil nu korrekt blive taget fra den bruger, som man betragter.
Nyhedskategorier
Admin-site Browser Crowdfunding Firefox Print og skanning Scripts Sikkerhed Sikkerhedsscripts
8. oktober 2024 12:42
Her kommer nyhedsbrevet med udviklingsopgaver fra juli og august. Tak til alle jer, der indrapporterer idéer, uhensigtsmæssigheder, fejl og bare overvejelser. Det hjælper løsningen fremad i små og store spring.
I løbet af juli og august har der været sommerferie, men vi fik påbegyndt arbejdet med at opgradere BorgerPC til Ubuntu 24.04 med nye images og scripts. Dette arbejde fortsætter de næste måneder.
Vi har derudover også følgende nyheder til jer.
Dette script er blevet opdateret, så det forhindrer borgere i at opnå en prompt som “chrome”-brugeren. Scriptet vil forsøge at starte Chromium op til tre gange, hvis programmet afsluttes eller ikke starter korrekt. Hvis Chromium afsluttes eller ikke starter korrekt for tredje gang, vil der nu blot blive vist en almindelig login-prompt, som kun kan benyttes, hvis man kender password for “chrome”-brugeren eller superuser. Efter genstart vil computeren igen forsøge at starte Chromium op til tre gange.
Derudover er scriptet blevet opdateret, så man nu har mulighed for at vælge at blokere forskellige browser-genvejstaster såsom Alt+F4 (lukker browseren) og Ctrl+t (åbner en ny tab). Dette kan være relevant, hvis der skal være et fysisk keyboard tilsluttet computeren, og man vil forhindre, at borgere kan bruge disse genveje til f.eks. at lukke browseren. Man kan vælge ikke at blokere genvejstaster, blokere alle genvejstaster på nær print, genindlæs og zoom eller blokere alle genvejstaster. Det skærmtastatur, som tilføjes af scriptet “OS2borgerPC Kiosk - Chromium med skærmtastatur (onboard)”, har ikke tasterne Ctrl og Alt og kan derfor ikke bruges til at indtaste de pågældende genveje.
Dette script er blevet opdateret til at bruge den nye inputparameter-type “Valgmuligheder”, så man får valget mellem “firefox”, “google-chrome” og “microsoft-edge”, når man skal vælge “Ønsket standardbrowser”. Scriptet har også fået en anden inputparameter, som kan benyttes, hvis man ønsker at vælge en anden standard-browser end de tre førnævnte muligheder.
Dette script er blevet opdateret til at bruge den nye inputparameter-type “Valgmuligheder”, så man får valget mellem “firefox”, “google-chrome” og “microsoft-edge”, når man skal vælge den genvej, som der skal skiftes til.
Dette script er blevet opdateret til at bruge den nye inputparameter-type “Valgmuligheder”, så man får valget mellem “Incognito mode available”, “Incognito mode disabled” og “Incognito mode forced”, når man skal vælge “Inkognito-tilstand”.
Dette script er blevet opdateret til at bruge den nye inputparameter-type “Valgmuligheder”, så man får valget mellem “none”, “maximized”, “fullscreen” og “kiosk”, når man skal vælge “Ønsket tilstand”.
Dette script er blevet opdateret til at bruge den nye inputparameter-type “Valgmuligheder” til parameteren “Print-orientering”, så man får valget mellem “” (blank, hvilket svarer til intet valgt), “Portrait”, “Landscape”, “Reverse landscape” og “Reverse portrait”, når man skal vælge “Print-orientering”.
På forespørgsel fra Glostrup har vi udviklet dette script, som kan bruges til at skjule applikationsstarter-knappen (de 9 “prikker”) i Ubuntu Dock (programmenuen ved siden af skrivebordet). Derudover blokerer scriptet for to genveje, som ellers kan bruges til at åbne en oversigt, hvor en bruger kan søge efter programmer.
I forbindelse med en forespørgsel fra Hjørring har vi udviklet dette script, som kan bruges til at tilføje en Konica Minolta-printer og samtidig installere den nødvendige driver samt de nødvendige filter-filer. Scriptet skal have den relevante driver-pakke og navnet på den relevante driver som input.
På bestilling fra Favrskov har vi udviklet dette script, som får Chromium til først at vise en simpel login-side ved hver opstart af computeren. Ved indtastning af det kodeord, som blev valgt i forbindelse med kørsel af scriptet, skiftes der til den valgte startside for den pågældende computer.
Vi vil endnu engang opfordre alle til at skrive til os med forslag til udviklingsopgaver eller supportassistance.
22. december 2023 13:34
I løbet af januar vil vi rulle et opdateringsscript ud til alle maskiner. Formålet med scriptet er følgende:
For at sikre fortsat høj performance på administrationsportalen og API’et laver vi en finjustering i tjek-in-tidspunkter, så disse ikke længere kun foregår på tilfældige minuttal, men også tilfældige sekundtal. Dette spreder arbejdet for administrationsportalen mere ligeligt ud, og det skulle også gerne betyde, at siden og API’et bliver mere responsivt (dvs. endnu hurtigere svartider).
Vi får i stigende grad support-opgaver relateret til hardware, som vi gerne vil blive bedre og hurtigere til at løse. Derfor er det planen at få alle maskiner til at indrapportere fabrikant og modelnavn samt basal info om processor og RAM for hurtigere at kunne fejlfinde hardware-relaterede problemer og for at have et bedre overblik over, hvilken hardware I benytter derude. Det vil også give os endnu bedre og hurtigere muligheder for at vurdere, hvilken hardware vi bør teste ændringer på.
Disse nye oplysninger indsendes som “Konfigurationer”, og de vil derfor også være synlige for jer på administrationsportalen inde på den enkelte computer.
Siden disse oplysninger gemmes i Konfigurationer, vil oplysningerne også blive tilgængelige i gennem API’et på adressen /api/system/configuration/
En ny version af klienten er nu frigivet - version 2.4.1. Klienten indrapporterer fremover i forbindelse med registrering informationer om fabrikant af maskinen, processorer og RAM. Når I registrerer nye maskiner, som er installeret ud fra et af de nye images, vil I kunne finde denne information under en computers “Konfigurationer” på adminportalen.
Vi har været i gang med at lave og teste nye images til både BorgerPC og Kiosk, baseret på Ubuntu 22.04.3. Vi regner med de begge er klar tidligt i januar.
Delvist finansieret af Borås i Sverige har vi udviklet et system, der gør det muligt at kræve SMS-verifikation ved login på BorgerPC’er. Specifikt indtastes telefonnummer, og der modtages en kode på SMS, som skal indtastes for at færdiggøre login. SMS’en sendes via en integration til det svenske firma SMSTeknik, som leverer SMS-services. Der er endvidere også udviklet en mulighed for at integrere dette system med open source booking-systemet Easy!Appointments, så borgere via en hjemmeside kan booke en maskine. Booking skal så foretages, inden der kan logges ind på maskinen.
Hvis nogle af jer skulle være interesserede i noget tilsvarende, kan I kontakte os, og så kan vi se på mulighederne.
For at lette overblikket over vores browser-relaterede scripts har vi samlet alle disse scripts i en ny “Browser”-kategori. Dette inkluderer scripts for Firefox, Chrome og Edge samt scripts til at vælge standard-browser eller udskifte browser-genvejen i venstremenuen. Sidstnævnte skulle man tidligere finde i OS2borgerPC-kategorien. Scripts, der er specifikke for f.eks. Chrome eller Firefox, har fortsat navne, der indikerer dette såsom “Browser - Chrome: Installer”.
Århus indrapporterede, at scriptet ikke længere gav VNC-forbindelse til maskiner opgraderet til 22.04. Vi undersøgte problemet og opdaterede scriptet, så det igen kan bruges til at opnå VNC-forbindelse til 22.04-maskiner.
Dette script er blevet opdateret til at kunne udskifte browser-genvejen i venstremenuen med en vilkårlig (understøttet) browser-genvej. Scriptet kan således udskifte Firefox- eller Chrome-genvejen med Edge, Edge- eller Chrome-genvejen med Firefox og Firefox- eller Edge-genvejen med Chrome. I den forbindelse har vi omdøbt scriptet, så navnet i højere grad reflekterer funktionaliteten. Alle tilknyttede udgaver af scriptet har fået opdateret deres inputparametre, så de har samme effekt som før.
Dette script er blevet opdateret til bedre at håndtere den ønskede papirstørrelse for de printere, der understøtter flere papirstørrelser. Hvis I oplever problemer i denne retning, anbefaler vi at genkøre dette script og gensætte den ønskede papirstørrelse. Oplever I stadig problemer derefter, hører vi gerne fra jer.
Dette script kan bruges til at slå dvale- og hviletilstand fra eller til. I modsætning til scriptet “Desktop - Fjern Luk Ned, Genstart og Hviletilstand fra menuen”, som kan fjerne borger-brugerens mulighed for at aktivere hviletilstand, vil dette script indstille maskinen til aldrig at gå i dvale- eller hviletilstand. Scriptet vil således også forhindre bærbare computere i at gå i dvale automatisk, når skærmen bliver slået ned.
Vi har testet og opdateret alle vores scripts, som kan bruges til at styre lydindstillingerne for OS2borgerPC og OS2borgerPC Kiosk.
Dette script kan bruges til at installere eller fjerne Ubuntus lydsystem “pulseaudio” på en Kiosk-maskine. Pulseaudio er ikke som udgangspunkt installeret på OS2borgerPC Kiosk, og dette script er derfor en forudsætning for at de andre lyd-relaterede scripts vil fungere på OS2borgerPC Kiosk.
Dette script skriver en række informationer om de tilgængelige lydenheder og deres indstillinger til job-loggen. Det kan bl.a. bruges til at afgøre lydenhedernes navne, som skal bruges som input til de øvrige lyd-relaterede scripts.
Hvis computeren har flere mulige lydudgange, kan dette script bruges til at vælge en standard-lydudgang, der bruges som udgangspunkt. På OS2borgerPC vil det stadig være muligt at skifte til en anden lydudgang via indstillinger, hvis man har adgang til indstillinger.
Dette script kan bruges til at mute eller unmute en lydudgang. På OS2borgerPC Kiosk vil alle lydudgange som udgangspunkt være mutede, så det vil være nødvendigt at bruge dette script til at unmute de(n) lydudgang(e), som man ønsker at benytte.
Dette script kan bruges til at indstille volumen for en lydudgang. På OS2borgerPC Kiosk vil alle lydudgange som udgangspunkt have volumen 0, så det vil være nødvendigt at bruge dette script til at justere volumen for de(n) lydudgang(e), som man ønsker at benytte. Bemærk at visse højttalere kun understøtter bestemte volumen-trin via denne metode, og hvis man vælger en anden volumen, vil de i stedet bruge nærmeste trin. Et eksempel kunne være en højttaler, som bruger 28 % volumen, selvom man har valgt 25 %.
På forespørgsel fra Vordingborg har vi udviklet dette script, som kan bruges til at installere Microsoft Intune på en OS2borgerPC. På grund af forskelle i installationsprocessen, vil scriptet på nuværende tidspunkt kun virke på 22.04.
På forespørgsel, også fra Vordingborg, har vi udviklet dette script, som kan ændre Borger-brugerens navn på login-skærmen. Det kan f.eks. benyttes, hvis man har kursusmaskiner, hvor man ønsker, at Borger-brugeren skal hedde “Kursist”.
15. september 2023 09:39
I disse måneder har der været ferie, men vi har alligevel en del nyheder.
Læs mere...
Gladsaxe indrapporterede, at nogle af deres maskiner fik en popup i Chrome omkring “Aktiver en privatlivsfunktion til annoncer”, hver gang Chrome blev åbnet. Vi udvidede dette script til også at blokere for den pågældende popup.
HP har ændret installationsprocessen for den relaterede driver, hvilket bevirkede, at scriptet fejlede. Efter at dette blev indrapporteret af Gladsaxe, rettede vi scriptet, så det igen virkede korrekt.
Ballerup oplevede et problem med, at der var byttet om på akserne på en bestemt type touchskærme, som blev brugt som højformatsskærme. Dette script blev udvidet til også at kunne løse dette problem.
Dette script er blevet udvidet til også at skrive en log om de hændelser, hvor USB-udstyr blev indsat eller fjernet. Dette har til formål at gøre det lettere at afgøre, hvilke(n) USB-enhed(er), der blev indsat eller fjernet. Scriptet skal genkøres, før den nye funktionalitet tager effekt.
Disse scripts er blevet opdateret, så de nu kan køres i en vilkårlig rækkefølge. Tidligere fik man en fejl, hvis man forsøgte at køre “Chromium Installér” efter “Chromium Autostart”, men de to scripts kan nu køres i en vilkårlig rækkefølge.
På forespørgsel fra Hvidovre har vi udviklet et script, som kan bruges til at ændre skærmopløsningen. Scriptet ligger i øjeblikket til test lokalt hos Hvidovre, men skriv endelig, hvis I ønsker at benytte det.
På forespørgsel fra Stevns har vi udviklet et script, som kan bruges til at installere Plustek LinuxAction, som er et skanner-program udviklet af Plustek, der understøtter flere Plustek-skannere på Ubuntu, heriblandt A3 skanneren Plustek Opticslim 1180.
På forespørgsel fra Skive har vi udviklet et script, der tilføjer en genvej til superusers skrivebord, som kan bruges til at låse op for den almindelige borger-bruger, hvis denne er blevet låst af fx “Sikkerhed - Bloker for login ved USB-event”.
Dette script løser et problem, som er set på visse Lenovo Laptops hos Sorø og Hillerød. Fejlen forhindrer maskinen i at starte korrekt op efter installation og registrering på admin-sitet. I stedet ses en terminal med beskeden “Failed to start Light Display Manager”. Scriptet forhindrer denne fejl.
Dette script erstatter det gamle script til at slå Wayland fra, da Wayland nu fungerer på OS2borgerPC. Wayland og Xorg er de mulige “display servere”, som maskinen kan anvende.
Dette script gør OS2borgerPC Kiosk i stand til at understøtte brug af printer - dog ikke Princh-printere. Efter kørsel af scriptet kan man således bruge de almindelige printer-scripts til at tilføje en printer, som kan bruges til print fra browseren.
Gladsaxe indrapporterede, at enkelte af deres maskiner ikke var lukket ned efter deres tænd/sluk tidsplan. Ved nærmere undersøgelse viste det sig, at disse maskiner ikke havde modtaget tidsplanen korrekt pga. en fejl i den logik, som står for at sende tidsplanen ud, hvis man går ind på en computer og melder den ind i en gruppe, som er med i en tidsplan. Denne fejl er blevet rettet.
Der opstår ikke længere en fejl på admin-sitet, hvis man tilføjer parametre til et script og trykker gem, før man har givet parametrene et navn.
Der opstår ikke længere en fejl på admin-sitet, hvis man forsøger at tilgå sletningssiden for en bruger, computer, gruppe eller tidsplan, som ikke eksisterer.
Det er nu muligt at få admin-sitet til automatisk at genkøre tilknyttede scripts på computerne i gruppen, når script-parametrene ændres. Dette styres via site-indstillingen “Genkør automatisk tilknyttede scripts når I opdaterer deres inputparametre.”

Det er ikke længere nødvendigt at angive et UID, når man opretter en sikkerhedsregel. Disse UID’er blev kun brugt til den URL, som peger på sikkerhedsreglen.
Det er nu muligt at se de valgte inputparametre for et job, før jobbet er kørt færdigt eller fejlet. De kan ses der, hvor log-outputtet vises. Der er blevet indført en knap, som kan bruges til at kopiere log-outputtet fra et job til ens clipboard. Den ses sammen med log-outputtet.

MAC-adressen for en computer vil nu blive vist under Detaljer i stedet for Konfigurationer. Dette gør den mere synlig for de kunder, som anvender den.

Oprettelse af en ny bruger foregår nu i et vindue identisk med det, som bruges til at redigere en bruger i stedet for den tidligere popup.

Når man redigerer et tilknyttet script, er det ikke længere muligt at ændre et påkrævet parameter til at være tom.
11. april 2022 00:00
Info om ny funktionalitet på adminsitet og nye Princh-scripts
Læs mere...
Kære OS2borgerPC-kunder
Vi har netop frigivet en ny version af OS2borgerPC-portalen med nye funktioner.
Nem flytning af scripts
Man kan nu flytte tilknyttede scripts op og ned på listen via træk-og-slip.
Tak til Brian Løvendahl og Vordingborg Kommune for samfinansiering.

Valgfri kolonnesortering
Status har fået valgfri kolonnesortering. Fra Status-siden skal man nu klikke på selve computernavnet for at gå til computeren frem for et vilkårligt sted på linjen.
Tak til John Vishart og Hvidovre Kommune for samfinansiering.

Link fra jobs-siden til PC
Fra Jobs-siden kan man nu klikke på et computernavn for at gå til computeren.

Se oprettelsestidspunkt
Der vises nu oprettelsestidspunkt for både Jobs og Computere på deres respektive sider.

Nye Princh-scripts
Vi har opdateret scripts til Princh til at bruge Princh Cloud Printer, da Princh har meldt ud, at deres eksisterende løsning bliver udfaset ved udgangen af april.
De nye scripts til Princh Cloud Printer erstatter de gamle Princh-scripts, så det skulle gerne virke automatisk, når nye computere tilmeldes gruppen - hvis I altså har sat dem op som tilknyttede scripts.
For computere, der allerede har Princh installeret, er processen følgende:
Kør scriptet "Printer - Slet printer" med navnet på den nuværende Princh-printer.
Kør scriptet "Printer - Installer Princh Cloud Printer". Dette vil samtidig slette den gamle version af Princh-programmet.
Kør scriptet "Printer - Tilføj Princh Cloud Printer" - scriptet tager de samme parametre som tidligere:
a. Et selvvalgt printernavn
b. En selvvalgt printer-beskrivelse
c. Printer ID - som er det ID på printeren, i tidligere har fået fra Princh
d. Kør "Printer - Sæt en standard printer" med navnet I gav Princh-printeren oven over. Så vil den være forvalgt i programmerne, og i Chrome vil den være forvalgt fremfor PDF-udprintning.
Det Princh-ikon, der manglede i menuen i den gamle version, når programmet åbnede, er i øvrigt ikke længere et problem, da Princh har rettet fejlen i deres nye version.
Vi håber, I får glæde af de nye funktioner. Og tag endelig fat i os, hvis der er noget, der driller.
Venlig hilsen fra hele OS2borgerPC-teamet Marcus, Søren, Heini, Carsten, Emil og Morten
Kommentarer